Friday 20 May 2011

Bertaut Kembali- Bab 3

3
            Semua pekerja syarikat D’cess Consultancy telah pulang. Razlan terus membawa Dee masuk kedalam biliknya. Mereka duduk di sofa yang tersedia di dalam bilik Razlan. Dee yang sudah dapat menenangkan dirinya, baru menyedari nama syarikat Razlan. D’cess merupakan nama syarikat yang dicadangkan oleh Razlan semasa mereka bekerja bersama di Pulau Pinang dulu. Dee teringat,, Razlan selalu berangan untuk membuka syarikatnya sendiri dan nama itu adalah singkatan nama Dee dan Princess.
            “D’cess!!! Emmmm….nampaknya you dah berjaya Raz. You dah tunaikan impian you selama ini. Tapi kenapa you masih nak gunakan nama tu?” Tanya Dee.
            “Well, it’s all about you my Princess! I tak pernah lupakan you. I tak pernah bencikan you. I love you till now!” Jawab Razlan.
            Dee hanya diam. Kelu untuk dia berkata. Begitu dalamnya cinta Razlan kepadanya.
            “So just forget about my pethatic life. What about you? What happened to Princess? Apa yang lelaki itu dah buat pada you?” Razlan bertanya sambil mengusap kesan lebam di pipi Dee.
            “I’m sorry Razlan. You memang betul. Dia memang penagih dadah. Lima tahun I merana. Lima tahun I simpan segalanya sendiri. Nak diceritakan seperti menepuk dulang. I terpaksa telan segalanya.” Kata Dee memulakan cerita.
            Pelbagai keperitan yang terpaksa dihadapi olehnya. Selepas rahsia ketagihannya terbongkar, Anuar menjadi lebih berani. Dia bertindak sesuka hati, menurut nafsu serakahnya. Ibu Anuar yang pada mulanya dilihat amat menyayangi Dee, lebih menyebelahi anak lelakinya itu. Sepak terajang menjadi makanannya tanpa belas kasihan. Dee menceritakan kisahnya yang keguguran dua kali akibat keganasan Anuar. Namun Dee bersyukur, kerana tidak mempunyai anak memandangkan Anuar bukanlah seorang lelaki yang bertanggungjawab.
            Segala keimanan dan ketakwaan Anuar hanyalah pura-pura belaka. Segala lakonan semata-mata untuk memikat hati Dee.
            “I buta dengan cinta Raz. Entah apa yang dia buat sehingga I tidak nampak semua itu. Dalam sekelip mata saja I jatuh cinta dengan Anuar. I tak dapat melupakannya. Itulah yang membuatkan I nekad untuk berkahwin dengannya walaupun dihalang!” Airmata Dee, mengalir lagi. Razlan menghulur tisu sambil mengelap pipi Dee.
            “Sebenarnya, emak dan ayah you ada beritahu I, you terkena ilmu pengasih. Tapi I tak percaya sangat. Mungkin sudah jodoh you dengan lelaki tu.” Razlan seperti tidak sanggup untuk menyebut nama Anuar.
            “I sudah letih Raz. I nak lari dari neraka itu. I sudah tidak sanggup menangung biawak hidup! Tolong I Raz. Please, I need to disappear for a while sehingga I failkan permohonan untuk bercerai. I dah nekad Raz.” Dee meminta simpati dari Razlan.
            “Beginilah. Why don’t you stay with me. Don’t worry, I tinggal dengan dua orang anak buah I. You ingatkan Nadya dengan Jiha? I’ll take care of you. I’ll get you the best syariah’s lawyer. Anything for you Princess! You tahukan.”  Razlan memberi cadangan kepada Dee.
            “Maafkan I Raz, I dah menyusahkan you. Tapi I sudah tidak ada sesiapa lagi yang dapat menolong !” Kata Dee perlahan.
            “Princess! You sepatutnya cari I the first time he hit you! Sudahlah semuanya sudah tertulis. Jom, you ikut I dari belakang. Kita balik, there’s always hope!” Razlan menjawab bersahaja.
            Rumah Razlan hanya sepuluh minit sahaja dari pejabatnya. Sebaik sahaja mereka sampai, anak saudaranya, Najiha terus membuka pintu. Razlan nampak Najiha agak hairan melihat kereta Dee di belakang.
            “Ha, Jiha, mari sini, Cuba tengok siapa yang datang.” Kata Razlan semasa Jiha mendekatinya.
            “Siapa tu Acu? Macam pernah tengok.” Ujar Jiha sambil mengamati wajah Dee.
            “Jiha! Dah besar pun. Dah tak kenal….”
            “Princess!!!” Jiha menjawab sambil berlari mendapatkan Dee. Jiha amat rapat dengan Dee dulu. Dia amat menyayangi Princessnya.
            “Ingatpun!” Dee memeluk Jiha. “Amboi dah besar yer”
            “Princess! Sampai hati Princess lupa dekat Jiha! Jiha rindu tau, Jiha selalu tanya Acu. Tapi Acu cuba jawab, Princess dah tak nak kawan dengan kita” Jiha bertubi-tubi bercerita.
            Dee terdiam. Terkedu dia dengan cerita Jiha. Ternyata mereka merinduinya. Dia tidak pernah menyesdari yang dia  telah melukakan hati ramai orang, termasuk Jiha. Dee hanya memeluk Jiha sepuasnya sambil memohon maaf.
            “Ala sudahlah tu Jiha, kan Princess dah ada ni. Jom masuk.” Kata Razlan sambil membawa beg Dee.
            “Malam ni Princess kena tidur dengan Jiha!” Protes Jiha.
            Razlan ketawa. “Hah dah jatuh hukum!”
            Dee hanya senyum. Dia terasa kembali kemesraan mereka suatu masa dahulu. Jiha dengannya akan selalu menyebelahi satu sama lain setiap kali mereka keluar bersama Razlan. Mereka berdua akan berpakat untuk mengenakan Razlan. Dee terkenangkan saat-saat indah mereka lima tahun dahulu.
            “Nadya! Turun sekejap!” Terdengar suara Razlan memerintah.
            “Kejaplah. Baru lepas mandi ni” Terdengar suara Nadya dari bilik di tingkat atas.
            “Hmmmm…masuklah Princess, Make yourself at home!” Kata Razlan.
            Dee melangkah masuk ke dalam rumah Razlan, kemas dan rapi. Rumah berkembar dua tingkat itu amat sesuai dengan citarasa Razlan. Dari dulu lagi Razlan selalu menyatakan dia inginkan rumah begini. Banyak impian Razlan yang dicapainya semenjak mereka berpisah. Namun dia masih tertanya-tanya kenapa Razlan tidak berkahwin. Semasa mereka bersama, Razlan sudahpun berumur empat puluh tahun. Sekarang umurnya sudah menjangkau empat puluh lima tahun.
            “Kak Nad! Tengok ni, Princess datang!” Tiba-tiba Dee dikejutkan oleh suara Jiha.
            “Hai! Nadya! Lama tak jumpa” Dee menyapa Nadya.
            “Hai! Hehe….memang lama pun!” Ujar Nadya sambil bersalam dengan Dee.
            “Ha Nadya, buatlah apa yang patut. Dee akan tinggal dengan kita.” Kata Razlan mengarah Nadya.
            “Hmm…jom I tolong Nadya.” Sahut Dee tetapi di halang oleh Razlan dan Jiha.
            “Tak payahlah Princess! Hari ni Princess rehat dulu, Jiha tolong Kak Nad. Tapi esok kena masuk dapur tau!” Mereka ketawa.
            Malam itu mereka makan bersama. Sesuatu yang sudah lama tidak dilakukan oleh Razlan, Dee dan Jiha. Dee  merasakan keputusannya untuk mencari Razlan adalah tepat sekali. Dia tahu Razlan akan membantunya, Razlan akan menjaganya seperti dulu. Tiada apa yang perlu dirisaukan lagi, segalanya akan selamat. Dee cuba meyakinkan  dirinya sendiri, walaupun dia tahu banyak masalah yang perlu diselesaikan. Dia yakin Razlan akan dapat menyelesaikan segala masalahnya.
            Mereka berehat sambil menonton televisyen selepas makan. Dee tidak tahu berapa lama dia akan berada di rumah Razlan. Dia sudah tidak pedulikan apa-apa lagi, yang dia tahu dia hanya mahu keluar dari neraka itu. Dee perhatikan yang Razlan masih seperti dulu, cuma rambutnya lebih banyak beruban. Wajah Razlan masih kacak seperti dulu, malah tidak menampakkan umurnya.
            Jiha dengan Nadya meminta diri untuk tidur.
            “Princess! Jangan lupa tidur dengan Jiha tau!” Kata Jiha mengingatkan Dee.
            “Ye la….nanti Princess tidur dengan Jiha.”
            “Acu, jangan sembang-sembang lama-lama sangat. Tidur awal, esok kita bawa Princess jalan-jalan tau!” Perintah Jiha. Dee dan Razlan ketawa. Jiha seperti biasa memberi arahan kepada mereka berdua.
            “Hmmmm…..dah besar dia Raz. Kenapa dia tinggal dengan you?” Dee bertanya apabila Jiha telah berada di tingkat atas.
            “Dia bersekolah asrama di sini. So hujung minggu dia balik sinilah. My brother is still in Penang. Nadyapun dah hampir tamat pengajian dekat kolej di Ipoh ni.” Terang Razlan.
            “Oh! Patutlah dia orang tinggal dengan you. Hmmm….memang dari dulupun you rapat dengan mereka kan?”
            Razlan hanya mengangguk sambil matanya tepat memandang Dee seperti ada sesuatu yang terbuku di dalam hatinya.
            “Raz, kenapa you tak kahwin?” Dee menyoal Raz.
            “I tunggu you!” Razlan menjawab di antara bergurau dan serius.
            Tiba-tiba telefon bimbit Dee berbunyi, ada panggilan. Dee melihat siapa pemanggilnya, lalu terus mematikan talian.
            “Kenapa Princess, Anuar ke?” Razlan menyoal seperti dapat membaca airmuka Dee.
            “Hah! Lelaki jahanam itu, tak habis-habis nak menyeksa I.” Kata Dee hampir menangis.
            “Sabarlah Princess! Tenangkan fikiran you. Esok kita fikirkan jalan penyelesaiannya. Don’t worry, I ada kawan, dia seorang Peguam Syariah. We’ll talk to him tomorrow.”
            “Thank you Razlan. I know I can count on you!” Kata Dee sambil merenung Razlan.
            “I’ll take of you. Pergilah tidur yer. Good night Princess!” Razlan mengucap selamat malam.
            “Lama I tak dengar ucapan tu, Raz” Ujar Dee tersenyum.
            “I pun lama nak ucapkannya! Sweet dream Princess!” Razlan tersenyum. Seperti hatinya tersenyum malam ini. Sudah lama rasanya dia tidak merasai perasaan itu. Lima tahun. Lima tahun dia menanti kepulangan Princessnya dan kali ini Razlan tidak mahu kehilangan lagi.

No comments:

Post a Comment