Sunday 22 May 2011

Bertaut Semula- Bab 4


4
          Esoknya hari Sabtu, kesemua mereka bangun menunaikan solat subuh bersama. Hati Razlan tersentuh melihat Dee selepas menunaikan solat. Dia nampak kesengsaraan di mata Dee. Sinar mata Dee yang selalu membuatnya terkedu, sudah hilang. Ingin sekali dia melihat wajah Dee yang ayu seperi dulu. Wajah Dee yang selalau ceria, yang selalu membahagiakannya. Hari ini dia ingin membuat sesuatu yang dapat menggembirakan Dee.
            “Okay, hari ini dan esok semua cutikan. Apa kata kita ke Cameron Highland? Kita bawa Princess jalan-jalan.” Kata Razlan selepas mereka selesai solat.
            “Yay…..Sayang Acu…..Yay…yay…..kita pergi jalan yer Princess!!!” Jiha bersorak, suka.
            “Nad, macam mana? Ikut?” Tanya Razlan.
            “Mestilah. Takkan nak duduk di rumah pula.”
            “Ok, kalau begitu, jangan tidur balik. Kita berkemas dan bertolak pukul lapan nanti. Boleh?” Razlan memberi arahan.
            “Yes Sir!” Nadya dan Jiha menjawab.
            Dee hanya ketawa. Kemesraan mereka sedikit sebanyak menghilangkan kesedihannya.
            “Ok kan Princess! Kita balik esok. Just a short trip. Macam dulu-dulu.” Razlan senyum. Hatinya berbunga kembali. Seperti dulu, kehadiran Dee selalu membuatkan dia rasa bertenaga, bahagia. Dee selalu menceriakan hidupnya. Dia pernah kehilangan Dee dan kini dia tidak mahu beralah lagi. Razlan seperti mendapat peluang kedua untuk bersama Dee, Princessnya.
            Sepanjang perjalanan mereka dipenuhi dengan gelak tawa. Razlan mencuba sedaya upaya untuk menggembirakan hati Princessnya. Dia mahu melihat kembali wajah ceria Dee yang dirinduinya. Dia juga mahu Dee tahu perasaannya masih seperti dulu, masih menyayangi Dee sepenuh hatinya. Paling penting Razlan mahu Dee bahagia kembali, dan dia mahu membahagiakan Dee.
            Mereka tiba di puncak Tanah Rata hampir tengah hari, Razlan terus membawa rombongannya untuk makan. Jiha seperti biasa sebok melayan Dee, bertanya itu dan ini. Razlan hanya membiarkan sahaja Dee melayan Jiha, sekurang-kurangnya Dee tidak merasa kekok bersama mereka.
            Mereka terus ke apartment yan telah ditempah Razlan semasa dalam perjalanan tadi, Apartment dua bilik itu cukup selesa kerana bilik utamanya besar, muat untuk Dee, Nadya dan Jiha.
            “Okay, kita berehat sekejap. Petang nanti kita keluar pula.” Ujar Razlan sebaik sahaja mereka ke masuk ke apartment tersebut.
            “Yes Boss!” Dee menjawab.
            “Princess! I hope it’s okay with you, duduk satu bilik dengan mereka berdua. It’s better that way.” Kata Razlan apabila Nadya dan Jiha meninggalkan mereka berdua.
            “Ala memang okaypun Raz. You tahukan I tak kisah. Thank you Raz.”
            Razlan hanya senyum dan berjalan ke pintu balkoni apartment itu. Dee seperti tahu yang Razlan ingin dia bersama menikmati pemandangan disitu, terus bangun mengikutnya.
            “I’m sorry Princess!”
            “Kenapa Raz?”
            “Kalaulah I tahu yang you akan menderita seperti ini, I akan…”
            “Apa Raz?”
            “I tak akan biarkan you jatuh ke tangan orang lain.”
            “Maksud you”
            “I tak akan biar you jadi milik lelaki lain. I would have you for myself. I love you Princes!!!”
            “Then why don’t you, Raz? Why?”
            “Because…you are fit to be  my daughter! I terlalu tua untuk you Princess! I tak nak someone as beautiful as you berkahwin dengan orang tua macam I. You deserve a youger man.”
            “Raz, kenapa sebelum ini you tak pernah luahkan semua ini? Kenapa you simpan?”
            “Will it make any different?”
            “I would have said yes!”
            “Princess!!! Oh my Princess!”
            Razlan memegang tangan Dee dan terus menciumnya. Ketika itu Razlan lupa status Dee sebagai isteri orang. Ketika itu juga, Dee menyandarkan kepalanya ke bahu Razlan. Dee seperti lupa kesengsaraannya.
            Tiba-tiba Razlan berfikir, kenapa tidak? Kenapa tidak dia bertanyakan Dee sekarang. Razlan memusingkan badannya mengadap Dee dan terus merenung matanya.
            “Princess! I know this is not the best time or rather the right time to ask. Would you? Would you say yes if I ask you now?” Tanya Razlan sambil memegang dagu Dee.
            “Raz, please remember to ask me again when my problem is settle.” Jawab Dee perlahan.
            “Ahh! Yes! Your problem. Sorry Princess, I almost forgot. I kena call my friend.” Razlan baru teringat yang dia sepatutnya menelefon kawan peguamnya pagi tadi.
            “Hello, Botak! Kau free tak?” Razlan bertanya kawannya.
            “Hahaha….I need to see you Monday morning. Bolehkan?” Razlan bertanya lagi.
            “Ok then, Monday morning, ten o’clock, tempat biasa, Ipoh Mee Curry.” Kata Razlan mengakhiri perbualan dengan kawannya.
            “Botak? Siapa tu?” Tanya Dee hairan.
            “Kawan I, peguam syariah. Dia memang botak. Hahaha….Hari Isnin pagi kita jumpa dia”
            “You tak kerja ke Raz? I dah menyusahkan you.”
            “Tak adalah. Anything for you! You ingat tak?”
            “Yes! I tahu you sanggup buat apa saja untuk I. Ok kalau macam tu, I nak you buat something untuk I”
            “Your wish is my command! Princess!”
            “I nak you pergi mandi! Dah ada bau ni. Hahaha….”           
            “Oh! Busuk yer….” Razlan pantas menangkap tangan Dee sambil ingin memeluknya. Dee cuba melepaskan diri dari Razlan tetapi tersepak bingkai pintu dan hilang imbangan. Razlan terus menarik Dee dari belakang dan ketika itu, mereka berpelukan. Razlan terpana dengan sinar mata Dee. Sinar mata itulah yang dirinduinya. Sinar mata itulah juga yang selalu di dalam ingatannya. Dee hanya senyum dan perlahan-lahan cuba mengimbangi dirinya kembali. Razlan tersedar dari renungannya dan terus melepaskan Dee. Mereka berlalu tanpa sebarang kata, hanya senyuman terukir di bibir masing-masing.
            Sejam kemudian semua mereka telah bersedia untuk meneruskan aktiviti mereka. Razlan membawa mereka melawat ke ladang Strawberi. Terasa sungguh nyaman udara di situ, di tambah dengan kehijauan yang indah. Nadya dan Jiha teruja melihat tanaman strawberi serta hasil-hasil buah tersebut. Mereka meninggalkan Razlan dan Dee di belakang.
            Razlan berjalan beriringan dengan Dee apabila dia melihat Dee mengeluarkan telefon bimbitnya. Dengan spontan, Razlan menggenggam telefom bimbit yang berada di tangan Dee.
            “Princess! Please, jangan buka kesengsaraan you. Let it be. Hari dan esok kita lupakan dulu apa saja masalah yang ada. I’ve seen that sparkle in your eyes today. Sinar mata yang amat I rindui. Please!” Kata Razlan sambil merenung mata Dee.
            Dee terdiam. Memang betul kata Razlan. Biarlah dia melupakann kesengsaraan hidupnya, walaupun untuk sehari dua. Biarlah dia menikmati sedikit kebahagian bersama Razlan, seperti dulu. Dee menyimpan kembali telefon bimbitnya.

No comments:

Post a Comment